Τέχνες
Οικονομία
Τεχνολογία
Εκπαίδευση
Διασκέδαση
Πολιτική
Υγεία
Γεγονότα
Ανάπτυξη
Κοινωνία
Ταξίδια
Οικολογία
Ιστορία
Μόδα
Εκτύπωση

Λασποσπιτοσελίδα Ιστορία

ΦΑΚΕΛΟΣ ΛΑΪΚΗ ΑΓΟΡΑ


ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ
του Αντρέα Κοντσαλόφσκη
σκηνοθέτη - τ. αφισσοκολλητή

Οι πρώτες λαϊκές αγορές, όπως μαρτυρεί και τ'όνομά τους (βλ. και λαϊκά δικαστήρια), ιδρύθηκαν στην εποχή της Εθνικής Αντίστασης για τις ανάγκες των αγωνιστών του βουνού. Οι άμαχοι συγγενείς των ανταρτών μετέφεραν το εμπόρευμά τους κάθε μέρα της εβδομάδας και αλλού: τη Δευτέρα στο Δίστομο, την Τρίτη στους Κορυσχάδες, την Τετάρτη στο Καρπενήσι κ.λπ. Η Κυβέρνηση του Βουνού είχε εκδώσει από τις πρώτες κιόλας μέρες διάταγμα για τις λαϊκές αγορές. Ο ίδιος ο Αρης Βελουχιώτης έδινε πρώτος το καλό παράδειγμα πηγαίνοντας κάθε πρωί στην αντίστοιχη λαϊκή, και σε μια γενναία πράξη ανθρωπισμού αγόραζε αυγά για τους αιχμαλώτους του (που απ'ό,τι έλεγε τα προτιμούσαν βραστά στη μασχάλη). 


Εμπρός για τη λαϊκή... (συμπληρώστε το ουσιαστικό)

Φυσικά, οι ταξικοί εχθροί του λαϊκού κινήματος καπηλεύτηκαν όπως πάντα αυτή την πρωτοποριακή πρωτοβουλία της ελληνικής υπαίθρου. Μετά την επικράτηση των μ-φ [μοναρχοφασιστών ή και μάδα(ρ)φάκερζ] διαδόθηκε ότι ο πραγματικός πατέρας των Λαϊκών Αγορών ήταν ο εθνικόφρων πολιτικός και ηγέτης του Λαϊκού Κόμματος Ιωάννης Μεταξάς. Οι διαδόσεις σύντομα απετέλεσαν την επίσημη "ιστορική αλήθεια", η οποία επικράτησε ολόκληρη την σκοτεινή περίοδο μέχρι τις 18 Οκτώβρη του '81. Τότε, η λαοπρόβλητη κυβέρνηση επαναπροσδιόρισε, με τη γνωστή σαφήνεια του ηγέτη της, το τι είναι "λαϊκό". 

ΔΕΙΚΤΗΣ ΤΙΜΩΝ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΛΑΪΚΕΣ
του Γιώργη Αλογομούρη
αυριανού [θά'θελε] Υπουργού Οικονομίας 

Τα δελτία ειδήσεων, προβάλλοντας τις διακυμάνσεις του Δείκτη της Σοφοκλέους, δίνουν την εσφαλμένη εντύπωση ότι ο ελληνικός λαός δεν κάνει τίποτε άλλο από την αγοραπωλησία μετοχών. Το μέσο ελληνικό νοικοκυριό όμως έχει άλλες ανησυχίες: πόσο πήγαν οι ντομάτες, τα πορτοκάλια, τα ματσάκια άνηθο, οι πατάτες Νάξου και τα βουρβοβλάσταρα Σοφικού. Η κυβέρνηση εκμεταλλεύεται την απουσία ενός αξιόπιστου μέτρου σύγκρισης και έτσι μπορεί να προβάλλει κάποιες περιστασιακές μειώσεις, να αποσιωπά τις αυξήσεις και το χειρότερο, να "πειράζει" τον πληθωρισμό. 


Φούντο τα κεράσια Βοδενών!

Το κόμμα μας, πιστό στις αρχές της ελεύθερης αγοράς, πιστεύει στην αντικειμενική ενημέρωση του πολίτη-καταναλωτή. Προτείνει λοιπόν, σε επιλεγμένες λαϊκές αγορές της πρωτεύουσας και άλλων μεγάλων ελληνικών πόλεων, να καθοριστούν γενικοί δείκτες τιμών για τα οπωροκηπευτικά, καθώς και κλαδικοί δείκτες (φρούτων, σαλατικών, πατατοκρέμμυδων). Ετσι τα δελτία ειδήσεων θα μπορούν να ενημερώνουν τη νοικοκυρά (και τον νοικοκύρη, εμείς θέλουμε και οι singles να μας ψηφίσουν) ότι "η ντομάτα σήμερα στη Γούβα έκλεισε στα 1,73 ευρώ, στην Κάτω Τούμπα στα 1,56 κ.λπ.". Επίσης οι οικονομικές εφημερίδες θα μπορούν να κάνουν τις γνωστές τους τεχνικές αναλύσεις, π.χ. "ο γενικός δείκτης της Αγίας Βαρβάρας, μετά τη διόρθωση που υπέστη λόγω των αγροτικών κινητοποιήσεων, αναμένεται να βρει βραχυπρόθεσμη στήριξη στα επίπεδα των 520 μονάδων". 

ΦΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΦΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΛΑΪΚΗΣ ΑΓΟΡΑΣ
by George Belchos and Francis Fuji-Yama
διεθνούς κύρους στοχαστές


Η λαϊκή αγορά είναι συνυφασμένη τόσο με φάσεις όσο και με αντιφάσεις. Ας ξεκινήσουμε με τις φάσεις. 
- Το εποχιακόν εναλλάσσεσθαι μεταφέρει την λαϊκή της συνοικίας σας ανά τετράμηνο και σε διαφορετική ατραπό. 
- Το καιρικόν ευμετάβολον επηρεάζει τις τιμές των ο/κ [οπωροκηπευτικών] έτι περισσότερο απ'ό,τι η διεθνής και εγχώρια οικονομική συγκυρία.
- Το κοινωνικό γίγνεσθαι είναι εμφανές στη δημογραφική σύνθεση των παρεπιδημούντων στις λαϊκές: τα κύματα προσφύγων και μεταναστών (μικρασιάτες, ίμβριοι, κούρδοι, αλβανοί, ρωσόφωνοι) αποτυπώνονται στα πρόσωπα των πάγκων.


Το μέλλον της λαϊκής αγοράς καθορίζεται στις Βρυξέλλες

Η τεράστια αντίφαση του θεσμού της λαϊκής αγοράς είναι ότι, είναι μεν λαϊκή, όπως οι λαϊκές δημοκρατίες της Κούβας, της Βορείου Κορέας και πλείστων άλλων το πάλαι, είναι δε και αγορά, δηλαδή ένα κατεξοχήν καπιταλιστικό και αστικό φόρουμ που λειτουργεί χωρίς κρατικές παρεμβάσεις. Κατά πολλούς το φαινόμενο είναι ίδιον της νεοελληνικής σχιζοφρένειας. Θεωρείται μάλιστα ότι, ακόμη και αν στη μελλοντική παγκοσμιοποιημένη κοινωνία και ιδιαίτερα στην Ευρωλάνδη καταστούν περιττές οι λαϊκές αγορές, θα επιζήσουν στη χώρα μάς χάρη στην "εστέτ" αντίληψη των ευκατάστατων κυριών, οι οποίες θεωρούν "μοδάτη" και αναζωογονητική τη συνήθεια να ψωνίζουν από την πλησιέστερη λαϊκή, μερικές μάλιστα έχοντας το θράσος να διέρχονται από τον κεντρικό δρόμο της αγοράς με το Lancia Y, με το καρότσι τους στη θέση του συνοδηγού.

 


CreditsAdvertising - Λασποφιλία - Γράμματα Αναγνωστών

Copyright ©Λάσπη(η) 1995-2002 Laspi(h) - All rights reserved.